On monia PR-toimistoja (Public Relations – julkiset suhteet) jotka toteuttavat psykologisia operaatioita joiden tarkoitus on vaikuttaa käsityksiin ja mielipiteisiin. Ne luovat simulaatioita katastrofeista konflikteihin ja poliittisiin juoniin sekä lavastettuja tapahtumia, uutisia, somevaikuttamista, propagandaa jne. Näyteltyjä tapahtumia ja valeuutisia tehdään jopa sodan oikeuttamiseksi valheellisin perustein.

Nämä psykologisen vaikuttamisen yhtiöt käyttävät myös ”kriisinäyttelijöitä” luomissaan tapahtumissa. Nämä näyttelijät voivat esiintyä esim viranomaisina, terveydenhuollon ammattilaisina, uhreina, mielenosoittajina, silminnäkijöina jne.

VIDEO: Psy-Op goes mainstream

Strategic Communication Laboratories on pieni yritys Iso-Britanniassa joka erikoistuu ”vaikuttamisoperaatioihin.” SCL:n edustaja ei kerro mitä asiakkaita sillä on maissa joissa on ”vapaa ja avoin media” koska se voisi heikentää kampanjoiden tehoa, Kuitenkin esim apartheidin jälkeinen Etelä-Afrikka ja YK on työllistänyt SCL:ää. SCL luo tapahtumnia toisten tapahtumien peittämiseksi.

Yrityksen asiakirjat kuvailevat SCL:n erikoisalaksi mm psykologinen sodankäynti, julkinen diplomatia ja vaikuttamisoperaatiot. Yritys auttaa toteuttamaan isoja harhaanjohtamiskampanjoita. Sillä on operaatiokeskuksia joissa se voi tuottaa esim visuaalista materiaalia jota se toimittaa TV uutisille.

https://en.wikipedia.org/wiki/SCL_Group
Strategic Communication Laboratories oli yksityinen brittiläinen käyttäytymistutkimuksen ja strategisen viestinnän yritys. SCL aiheutti julkisen skandaalin tytäryhtiönsä Cambridge Analytican kautta. Se teki kohderyhmistään tiedonlouhintaa ja tiedon analysointia. Tulosten perusteella viestintää kohdennettiin erityisesti avainryhmille niiden käyttäytymisen muokkaamiseksi SCL:n asiakkaan tavoitteen mukaisesti. Yritys kuvaili itseään ”globaaliksi äänestyshallinan toimistoksi.”

SCL Groupin nettisivut https://sclgroup.online/

SCL Groupin sivulta löytyy artikkeleita psykologisista operaatioista. Etusivulla on seuraavat tekstit englanniksi:

Informaatio-Operaatiot : Psykologinen Sodankäynti
Väestö on palkinto: vaalit ovat taistelukenttä

”Tavanomaisen sodankäynnin uhka on muuttunut ja meidän täytyy tunnistaa että informaatio voi olla ase” – Strategisen viestinnän päällikkö, NATOn liittouman johtamat operaatiot

Hill and Knowlton Strategies kirjoitti Kuwaitin Yhdysvaltain suurlähettilään tyttären Nayiirahin lukeman tarinan jota toitotettiin joka tuutista Persianlahden sodan aloittamiseksi 1990. Myös kongressin ihmisoikeuskokous joka piti kuulemisen jossa Nayiira antoi lausuntonsa oli myös Hill and Knowltonin kulissi. Keksittyä tarinaa käytettiin Yhdysvaltojen ja liittouman hyökkäyksen oikeuttamiseksi Irakiin 1990.

2003 Yhdysvaltain puolustusministeri Colin Powell väitti YK:lle että heillä on todisteet että Irakilla on joukkotuhoaseita jota käytettiin verukkeena liittouman hyökkäykselle Irakiin. 2005 Colin Powell myönsi valehdelleensa joukkotuhoaseista.

https://en.wikipedia.org/wiki/Hill%2BKnowlton_Strategies
Hill and Knowlton Strategies on maailmanlaajuinen PR-konsultaatioyhtiö. Sillä on yli 80 toimistoa yli 40 maassa. Sen palveluihin kuuluu julkiset suhteet, suhteet mediaan, digitaalinen viestintä, markkinointiviestintä, sisällön kehittäminen ja markkinointi, yristysten neuvonanto, yritysten maineen hallinta, liiketoiminnan välinen viestintä, riskin ja kriisinhallinta, kriisiharjoittelu, tutkimus, tuotteen liikkellelaiton tuki, globaalin brändin asemointi, lobbaus, M&A -konsultointi ja ruohonjuuritason kampanjointi.

Hill and Knowlton Strategiesin teki myös propagandakampanjan WHO:lle. Se kokosi julkkiksia ja somevaikuttajia esiintymään ja manipuloimaan käsityksiä ja mielipiteitä sekä ohjaamaan keskustelua väitettyyn koronaviruspandemiaan liittyen.

VIDEO: WHO Cares What Celebrities Think

Psy-Group
https://en.wikipedia.org/wiki/Psy-Group
Psy-Group on entinen yksityinen Israelilainen tiedustelupalvelu. Se suljettiin kun paljastui että se on erikoissyyttäjän tutkinnassa. Yritys on toiminut netissä vaikutelmien hallinnassa, somevaikuttamisessa / manipulointikampanjoissa, opposition tutkimisessa, hunaja-ansoissa ja salakähmäisissä kenttä-aktiviteeteissa asiakkaille.

LISÄÄ AIHEESTA:
Psykologisten operaatioiden vaikutukset
Psykologiset operaatiot ja ennakoitu reagointi
Kriisinäyttelijät, simulaatiot ja valeuutiset